تلفن تماس 031-53513111 و 09132249659

پست الکترونیک info@fscco.ir

ساعت کاری 8:30 تا 15

کاربرد روغن سویا اپوکسی در ساخت اسباب بازی

فن آوران شیمی سپاهان > وبلاگ ما > تازه های پژوهشی > کاربرد روغن سویا اپوکسی در ساخت اسباب بازی

اسباب بازی کودکان

سئوالات زیادی در مورد مواد سازنده اسباب بازی وجود دارد. جهت ساخت اسباب بازی ها معمولا ازچه پلیمری استفاده می شود ؟ آیا این پلیمرها برای سلامتی کودکان مضر است؟

یکی از پلیمرهایی که برای ساخت اسباب بازی ها و ظروف مواد غذایی و نوشیدنی کودکان استفاده می شود پلی وینیل کلراید می باشد. تولید مصنوعات پلی وینیل کلراید نیاز به افزودنی های پلیمری دارد. اغلب افزودنی های پلیمری که مورد استفاده قرار می گیرند سمی هستند. به دلیل مهاجرنی که دارند در اثر تماس با پوست و دهان کودک وارد بدن او می شوند .

افزودنی های خطرناک

نرم کننده ها

  • فتالات ها: در ساختار این ترکیبات ( (DOP, DBP,..حلقه های آروماتیک وجود دارد. این مواد به عنوان پلاستی سایزر به پلیمر ها بویژه پی وی سی اضافه می شود.این ترکیبات اگر چه باعث انعطاف پذیری می شود ولی ریسک سرطان را در کودکان افزایش می دهد.

پایدار کننده ها

  • کادمیم: در صنعت پی وی سی به عنوان پایدار کننده استفاده می شود.این فلز بر روی رشد طبیعی مغز اثر می گذارد و به کلیه ها آسیب می رساند.
  • سرب: برای تولید اسباب بازی ای با دوام تر ازترکیبات حاوی سرب استفاده می شود. سرب سرب بر سیستم عصبی کودکان تاثیر می گذارد و باعث کاهش شنوایی و IQ  در آنها می شود.
  • بیس فنول A: یک ترکیب آروماتیک است. که در اسباب بازی های پلاستیکی بطری های پلاستیکی پوشش کنسروها کاربرد دارد. در اثر تماس با مواد غذایی و نوشیدنی به درون آن نفوذ می کند.

با توجه به موارد ذکر شده تولید و استفاده از اسباب بازی، ظروف غذا و نوشیدنی های کودکان باید از مواد استفاده شود که به سلامت کودکان آسیب نرساند. به عنوان مثال از روغن سویا اپوکسی به جای ترکیبات فتالات مانند DOP  استفاده شود. و یا از پایدارکننده های کلسیم/ زینک جایگزین پایدار کننده های حاوی سرب شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *