تلفن تماس 031-53513111 و 09132249659

پست الکترونیک info@fscco.ir

ساعت کاری 8:30 تا 15

واکنش‏های ‏‏چند جزئی

فن آوران شیمی سپاهان > وبلاگ ما > تازه های پژوهشی > واکنش‏های ‏‏چند جزئی

واکنش های چند جزئی

یکی از روش‏ های سنتز ایده‏ ال استفاده از واکنش‏ های چند جزیی تک ظرفی می‏ باشد که در دهه‏ های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‏‏‌است. واکنش‏ های چند جزئی به دسته‌ای از واکنش‌ های شیمیایی گفته می‌شود که در آن بیش از دو ماده اولیه با یکدیگر واکنش داده و یک محصول واحد تولید می‏ شود بطوری‏ که در محصول نهایی قسمت‏ های عمده ساختار مولکول‏ های اولیه وجود دارد.

این واکنش‏ ها در یک یا چند مرحله بدون جداسازی حد واسط انجام می ‏شود بنابراین مواد اولیه کمتری مصرف شده و ضایعات کاهش می‏ یابد و محصول در کمترین زمان ممکن، مقدار انرژی کمتر و راندمان بالا تولید می‏ گردد . این واکنش‏ ها شرایط آسان و سریع جهت رسیدن به یک مجموعه بزرگ از ترکیبات آلی را فراهم می ‏نمایند، بطوری‏ که با استفاده از این واکنش‏ ها می‏ توان ترکیبات جدید با خواص بیولوژیکی و دارویی را مورد بررسی قرار داد و سنتز نمود .

نمونه هایی از واکنش‏ های چند جزئی
۱- واکنش استریکر
واکنش استریکر یک واکش سه جزیی است که برای اولین بار توسط استریکر و همکارانش در سال ۱۸۵۰ انجام گرفت .

۲- واکنش هانش

در سال ۱۸۸۲ هانش و همکارانش واکنش تراکمی بین β-کتو استر، آلدهید و آمونیاک را جهت سنتز مشتقات دی هیدروپیریدین را معرفی نمودند.

۳- واکنش بیگینلی

,واکنش بیگنیلی، واکنش چند جزیی تراکمی است که طی آن از سه ماده اتیل‏ استو استات، آریل آلدهید (بنز‏آلدهید) و اوره برای تهیه دی هیدروپیریمیدین استفاده شده است .

۴- واکنش مانیخ

در این واکنش به دلیل وجود پروتون اسیدی در موقعیت آلفای گروه کربونیل در حضور فرمالدهید و آمین نوع آول یا دوم، β- آمینو کربونیل مربوطه تولید می گردد .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *