تلفن تماس 031-53513111 و 09132249659

پست الکترونیک info@fscco.ir

ساعت کاری 8:30 تا 15

کاربردهای روغن سویای اپوکسی

فن آوران شیمی سپاهان > وبلاگ ما > تازه های پژوهشی > کاربردهای روغن سویای اپوکسی
  • روغن سویا اپوکسی

روغن سویای اپوکسی از گروه مواد شیمیایی روغن‏ ها Oil chemical)) است.  یک منبع تجدید شدنی، ارزان قیمت و غیر سمی محسوب می‏ شود. روغن سویا شامل اسید‏های چرب اولئک اسید (oleic acid) ، لینولئک اسید (linoleic acid) و لینولنیک اسید (linolenic acid) با درجه غیر اشباعی بالا می باشد. روغن سویا در اثر فرایند اکسیداسیون به روغن سویا اپوکسی تبدیل می شوند. حلقه های اپوکسی دارای واکنش پذیری بالا در واکنش های شیمیایی هستند. همچنین قابلیت شرکت در واکنش‌های استری شدن، اپوکسی‌دار شدن هیدروژناسیون و استیله شدن را دارند. به عنوان گیرنده رادیکال در واکنش های زیستی و غیر زیستی مورد استفاده قرار گیرند.

  • کاربردهای روغن سویا اپوکسی

با توجه به این ویژگی‏ ها روغن سویای اپوکسی در صنایع پلیمری به ویژه تهیه پلیمر‏های زیستی و نیز در ساخت مصنوعات PVC به عنوان جاذب اسید کلریدریک در پوشش بطری‏های نوشیدنی، روان کننده (پلاستی سایزر) و پایدارکننده حرارتی (استابیلایزر) کاربرد دارد. همچنین از این ترکیب در سنتز نانو داروها به عنوان یک ماده فعال سطحی و آب گریز استفاده می شود. روغن سویای اپوکسید شده علاوه بر ارزش غذایی بالا، که حاوی فلاونوئید و امگا ۳است. به عنوان یک ماده فعال سطحی زیست دوست، برای جلوگیری از انباشتگی و به هم چسبیدن نانوذرات به یکدیگر و ایجاد تجمع، استفاده می ‏شود. پوشش روغن سویا اپوکسی در سطح، معمولا برای دفع الکترواستاتیکی یا دفع فضایی، برای پراکنده ساختن نانو ذرات و نگه داشتن آن‏ها در حالت کلوئیدی استفاده می شود.

کاربرد بسیار مهم و فراوان روغن سویای اپوکسی، به عنوان ماده حدواسط در ساخت پلی اول های مورد مصرف در صنایع پلی‏ یورتان‏ها است.

کاربرد‏های دیگر عبارتند از:

دیسپرس کردن پیگمنت ها در صنعت رنگ و چاپ

  • حذف اسید ها و مرکپتان ها
  • صنایع عطر و اسانس
  • لاستیک سازی
  • افزودنی های سوخت و روغن های روان ساز
  • تهیه روغن های صنعتی
  • چسب و پوشش ها
  • مصنوعات پلیمری  مانند دیوار پوش و کف پوش، بسته بندی مواد غذایی و دارویی، روکش سیم و کابل، شیلنگ های آبیاری و … 

شایان ذکر است تعداد حلقه‏ های اپوکسی در در بهبود کیفیت و کارایی محصول تاثیر به سزایی خواهد داشت.

لینک : https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03602559.2010.512338

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *